מנשך לא תקין

מנשך לא תקין מתאר מצב בו השיניים העליונות והתחתונות נמצאות ביחס לא נכון בזמן סגירת השיניים. המינוח המקצועי למצב זה הוא ליקוי סגר, והוא מהווה את אחת הסיבות העיקריות לטיפולי שיניים בימינו.

בסגר אידיאלי, כל שן אחורית באה במגע עם שתי שיניים נגדיות, כאשר השן התחתונה מקדימה במעט את השן המקבילה לה בלסת העליונה. באזור הקדמי, השיניים החותכות התחתונות פנימיות יותר מהעליונות ונוגעות בחלק האחורי של החותכות העליונות.

קשת השיניים העליונה (המקום בלסת עליו מסודרות השיניים) בסגר תקין גדולה ורחבה יותר מקשת השיניים התחתונה.

מה הן הסיבות לקיום מנשך לא תקין?

  1. סיבות גנטיות הקשורות למבנה השלד: יחס לא תקין בין שתי הלסתות יכול להביא למצב בו אין התאמה בין גודל ו/או מיקום הלסתות זו לזו (לדוגמא לסת תחתונה גדולה היוצרת מצב של בליטת שיניים תחתונות מעבר לעליונות).
  2. סיבות גנטיות הקשורות לגודל השיניים (שיניים גדולות מידי ביחס למקום הקיים בקשת יגרום לצפיפות, ושיניים קטנות מידי לרווחים בין השיניים).
  3. סיבות התפתחותיות: הרגלים כמו נשימת פה, מציצת אצבע ודחיפת לשון יכולים לשנות את מבנה הלסת ומיקום השיניים.
  4. איבוד שיניים או חוסר שיניים מולד עלולים לגרום לתזוזת שיניים לאזור החסר ושינוי האיזון וההתאמה בזמן סגירת השיניים.

כיצד נזהה מנשך לא תקין?

מראה השיניים בחיוך יכול לרמז על ליקוי סגר- שיניים עליונות בולטות מידי או הפוך, פנימיות יותר ביחס לשיניים התחתונות (מנשך הפוך); שיניים לא ישרות; חוסר סימטריה בין שני צידי הפה; חוסר מגע בין שיניים עליונות ותחתונות בזמן נשיכה (מנשך פתוח).

סימנים נוספים יכולים להיות חוסר נוחות בזמן לעיסה, קשיים בחיתוך המזון, שחיקת שיניים, רגישות בשיניים ואף כאבים במפרקי הלעיסה בזמן אכילה.

בבדיקה אורתודונטית יעריך האורתודונט את הסגר בבדיקה קלינית ובעזרת צילומי רנטגן ייעודיים לכך, וידע לזהות ליקוי סגר גם אם אין תסמינים בולטים.

האם צריך לטפל במנשך לא תקין?

אם לקוי הסגר מינורי ואין הפרעה אסתטית, לא תמיד צריך לטפל.

יש המלצה לתקן את ליקוי הסגר כאשר אובחן מצב בו המנשך הלא תקין עלול לגרום נזק עתידי לשיניים או כמובן אם יש הפרעה תפקודית ו/או אסתטית הדורשת התערבות.

כיצד מתקנים מנשך לא תקין?

במקרים בהם ליקוי הסגר נגרם ממיקום לא נכון של השיניים הטיפול האורתודונטי הוא הטיפול המתאים.

האורתודונט יאבחן את הבעיה ויתכנן תכנית טיפול המתאימה לכל מצב לגופו. לדוגמא במצב של לסת עליונה צרה וצפיפות שיניים תידרש הרחבת לסת עליונה.

אם הסיבה לליקוי הסגר נעוצה בקיום הרגלים מזיקים ימליץ האורתודונט על מציאת דרכים להפסקת ההרגל. בתחום זה לעיתים נדרשת גם התערבות של קלינאית תקשורת (במקרים של דחיפת לשון), רופא אף אוזן וגרון (כאשר יש חסימת דרכי הנשימה העליונות שלא מאפשרת נשימת אף) ועוד.

כאשר חוסר ההתאמה בין לסתות השיניים נגרם בגלל חוסר התאמה גנטי בין הלסתות תישקל גם האפשרות של טיפול אורתודונטי בשילוב עם ניתוח אורתופדי לשינוי מיקום ו/או גודל הלסת העליונה, התחתונה או שילוב שלהן.

המכשור המתאים לטיפול האורתודונטי ייבחר ע"י כל אורתודונט לפי דרכו. קוביות מתכתיות (סמכים), רסן וקפיצים להרחבת הלסת הם מהמכשירים הנפוצים והוותיקים לתיקון ליקויי סגר שונים.

כיום ניתן לטפל כמעט בכל בעיית מנשך לא תקין בעזרת קשתיות שקופות מסוג אינוויזלין. בדרך זו מתבצע תכנון מראש של תזוזת השיניים וייצור של קשתיות המתאימות לכל שלב של הטיפול. הקשתיות מותאמות כמו טביעת אצבע לכל מטופל ומטופל. הטיפול באינוויזלין יהיה יעיל ומדויק יותר מאשר הטיפול בגשר שיניים קונבנציונלי, וברוב המקרים גם קצר יותר.

מנשך לא תקין הוא מצב הניתן לטיפול באופן מיטבי כאשר מזהים אותו בזמן ולכן יש להגיע לייעוץ עם אורתודונט מומחה כבר בגיל צעיר (גיל שמונה הוא הגיל המומלץ לבדיקה ראשונה אצל אורתודונט). אבחון מוקדם יאפשר טיפול שימנע נזק עתידי.

אך אל חשש, תיקון ליקוי סגר יכול להתבצע גם בגיל מבוגר יותר. כל עוד מצב בריאות השיניים והחניכיים הוא טוב ניתן לבצע טיפול אורתודונטי בכל גיל.

ד"ר שרית בן שמן מתמחה גם ביישור שיניים למבוגרים מוזמנים ליצור עימנו קשר לקבלת מידע על תהליך יישור שיניים.

שאלות נפוצות

בהחלט. כיום ניתן לטפל כמעט בכל בעיית מנשך לא תקין בעזרת קשתיות שקופות מסוג אינויזליין. בדרך זו מתבצע תכנון מראש של תזוזת השיניים וייצור של קשתיות המתאימות לכל שלב של הטיפול. הקשתיות מותאמות כמו טביעת אצבע לכל מטופל ומטופל. בנוסף הטיפול יהיה יעיל ומדויק יותר מאשר הטיפול בגשר שיניים קונבנציונלי, וברוב המקרים גם קצר יותר.

בחון מוקדם יאפשר טיפול שימנע נזק עתידי. לכן מומלץ לבדוק את מצב המנשך כבר בביקור הראשון אצל אורתודנט, סביב גיל 8.

ד''ר שרית בן שמן
ד''ר שרית בן שמן

מזמינה אתכם לחווית יישור שיניים שקוף איכותית ולא מתפשרת בטכנולוגיה המובילה בעולם Invisalign - עם מעל 20 שנות ניסיון והתמחות באורתודונטיה.

השאירו פרטים לקביעת פגישת ייעוץ ראשונית ליישור שיניים שקוף בהתאמה אישית הכוללת הדמיית התוצאה הסופית:

Violetta Jhirad
Violetta Jhirad
2023-06-27
Exelent in all ways
נוי טייץ
נוי טייץ
2023-06-27
רופאה מדהימה ,סבלנית, שווה לבוא לבדיקה ולשמוע אני מרוצה מאוד❤️💕
Dana sarel
Dana sarel
2023-06-24
מרפאה מדהימה! החיוך לא יורד לי מהפנים! מודה ממש על השירות החם💓😇
Mediterranean Sea Engineering
Mediterranean Sea Engineering
2023-03-20
איזו מרפאה מדהימה ! צוות מקצועי ואדיב. ממליצים בחום
efrat arnon
efrat arnon
2023-03-12
מרפאה נפלאה עם הצוות הכי מקצועי שיש!!!!! בתי בת ה14 מחייכת חיוך רחב ושיניה נראות מליון דולר. ממליצה בחום.
Danielle Stern
Danielle Stern
2023-03-10
צוות מדהים ומקצועי והמרפאה מדהימה!!!
Lia Strauss
Lia Strauss
2023-03-10
מרפאה מדהימה! צוות סופר מקצועי ונעים. ממליצה לכולם!
Sol morag
Sol morag
2023-03-10
כאחד שמפחד מרופאי שיניים הצוות ממש מרגיע ויוצר אווירה קלילה ונעימה. הגעתי עם חששות ויצאתי מרוצה גם מהחוויה וגם מהתוצאות.
צעד ראשון
לחיוך מושלם

מוזמנים להכיר אורתודנטיה מסוג חדש,
ולבוא ליהנות מחוויה מעצימה ואפילו ניתן להגיד כייפית!