חריקה ו/או הידוק שיניים- ברוקסיזם

לחיות בזוגיות זה דבר נפלא. בני זוג שישנים יחד לומדים אחד על השני פרטים ששמורים רק להם וזה הקסם. אם בן הזוג דיווח לכם שאתם חורקים שיניים בלילה, זה סוד שכדאי לספר. אם בנוסף לחריקות אתם קמים עם כאבי ראש, כאבי פנים בצד הלחי ויש לכם שיניים שעברו שחיקה, סביר שאתם סובלים מברוקסיזם. 

ברוקס…מה? ברוקסיזם היא חריקת שיניים או הידוק שיניים בשינה או בערות. זוהי פארה פונקציה, כלומר- אין לה מטרה יעילה והיא מבוצעת ללא מודעות. כוח ההידוק שנמדד הוא אמנם קטן לעומת ההידוק בלעיסה, אבל נמשך זמן רב יותר ולכן גורם יותר נזק. לעומת חריקת שיניים בערות, ברוקסיזם בעת שינה הוא חזק יותר ורעשני יותר. זאת הסיבה שבני הזוג הם הסובלים. 

תופעת הברוקסיזם יכולה להיות מקושרת להפרעות נוירולוגיות, פסיכיאטריות או הפרעות בשינה. המדע מתקשה להצביע על גורם ספציפי ולכן ברוקסיזם מכונה תופעה רב סיבתית (מולטיפקטורלית) ויש לחתור להוריד את הגורמים המעודדים והמחמירים כמו צריכת אלכוהול, סמים ותרופות. את הסיבות ניתן לחלק לסיבות מרכזיות (מערכת העצבים המרכזית- המוח) ולסיבות פריפריאליות, זאת אומרת צורת השיניים והמפגש בין הלסתות. מכאן שאם השיניים עקומות ולא מסודרות הן מתנגשות במקום להחליק למקומן וזה עלול לגרום לכאב במפרק. 

מוח הוא איבר מדהים ומאד רגיש. כל שינוי בקישור שבין המוח לבין מערכת השרירים, עלול לגרות את שרירי הלעיסה בצורה לא רצונית בעת שינה. בשביל להסביר את זה נזכיר לעצמנו ששינה מחולקת לשתי פאזות, הפאזה הרגועה N-REM והפאזה האקטיבית REM (קישור לשיר של הלהקה בסוף הדברים). הברוקסיזם שקורה בשינה יופיע דווקא בתחילת השלב הרגוע כ"מיקרו-התעוררויות" והן קורות מסיבות של ריפלוקס מהקיבה או מגורמים חיצוניים שהזכרנו: אלכוהול, עישון, סמים.

סיבות פסיכולוגיות משחקות גם הן תפקיד וברוקסיזם מאופיין באספקטים פסיכולוגים כמו מתח נפשי, חרדה ושינויים קיצוניים במצבי רוח, שמושפעים מהסביבה החברתית הכלכלית והתרבותית שלנו. למשל ההנאה שלנו מהמקצוע או מקום העבודה או לדוגמה הזוגיות וחיי הנישואין. כל אלה מקבלים ביטוי בשחיקת שיניים. 

אז איך נדע אם אנחנו ברוקסיסטים? כאמור אנחנו עלולים לשחוק שיניים בשינה ובלי שנדע על כך. חז"ל היו נותנים בהם סימנים:

  • שיניים: רגישות, שברים קטנים, ניידות קלה, כותרות שחוקות
  • שרירים: כאב או מתיחה בשרירים הצמודים ללחי
  • מפרק הלעיסה (ליד האוזן): קליקים בעת פתיחת פה, שינוי באופן הפתיחה והסגירה 
  • שאר אזורים: כאבים בצוואר או בראש, עייפות כרונית, נדודי שינה 

ככל שיש יותר סימנים ברשימה, כך רצוי שתלכו לבדוק עם רופא שיניים אם אתם ברוקסיסטים. מדוע? משום שישנן כמה תופעות לא רצויות שמתלוות לברוקסיזם. תופעה ראשונה היא שחיקה של שיניים. שיניים יראו צהובות יותר עקב אובדן השכבה המצפה- האמייל. הן תהיינה רגישות יותר לחום וקור וצורתן תהיה פחות אסטטית. בנוסף, השיניים תהיינה יותר שבירות, סכנת שבירה אפילו בעת לעיסה. מעבר לכך, ומעבר לשיניים- החניכיים עלולות להיפגע ותהליך נסיגה עלול להגביר קצב. 

תופעות לא רצויות נוספות הן כאבי שרירים ואף נזק לאותם שרירים בפנים שעובדים ביתר. כמו כל שריר שעובד ביתר הוא עלול להגיע לנפיחות, לדלקת, לקרעים מיקרוסקופיים או רגישות בעת לעיסה או דיבור. 

אז איך אפשר לעזור? כאמור, מדובר בשלל רב של סיבות שמביאות לתופעה. מכאן שטיפול בברוקסיזם צריך להיות משולב גם על ידי מעבדת שינה, שתבדוק את מספר הפעמים של היקיצות הקטנות בלילה, ותבדוק שמא המטופל סובל מהפרעות נשימה חסימתיות (sleep apnea) וגם על ידי חיפוש אמצעים מרגיעים שיורידו את מידת החרדה, או המתח הנפשי. 

איך נעזור אנחנו רופאי השיניים? בתחילה נמליץ על שיטות על הקלת הכאב, מניעת שחיקת שיניים והרפייה של השרירים והמפרק. בשלב הבא נבחן את האפשרות לטיפול אורתודונטי ליישור השיניים שנפגשות בצורה מזיקה. קידום הלסת התחתונה עשוי להקל על הכאבים במפרק ולהקל על הנשימה בעת השינה. 

במקרים מסויימים נבדוק טיפול על ידי סדי לילה. הסדים הפלסטיים מכסים ומונעים את המפגש השוחק בין השיניים ובכך מקלים על הכאב במפרק. אולם יש להיזהר, מכוון שסדי הלילה לא מתאימים לאותם הסובלים מהפרעות נשימה חסימתיות בעת שינה. אצל אותם אנשים שרירי הלוע חוסמים את מעבר האויר מהראות. בשביל להקל על הנשימה, המוח שולח פקודה לקדם את הלסת התחתונה ולפתוח את מעבר האויר אולם סדי הלילה עלולים למנוע את קידום הלסת מכוון שהשיניים במצב הדוק. 

לסיכום נגיד שלצערנו אין פתרון מהיר למצב של ברוקסיזם. כן נמליץ על שינוי יסודי ומעמיק בהרגלים שמעלים את לחץ הדם ואת רמת המתח שבה אנחנו חיים. שפרו את איכות השינה והיצמדו להרגלי חיים מרגיעים. אנחנו יודעים עד כמה שינה טרופה יכולה להשפיע על איכות החיים וכמה כואב יכול להיות המפרק והשרירים לאחר לילה של הידוק. אנחנו פה במרפאה בשבילכם לכל שאלה או בקשה. בינתיים שיר שהובטח:

ד"ר שרית בן שמן מתמחה ביישור שיניים למבוגרים ויישור שיניים לילדים. מוזמנים ליצור עימנו קשר לקבלת מידע על תהליך יישור שיניים.

שאלות נפוצות

לברוקסיזם ישנם הרבה גורמים, ולפי הגורמים ניתן לקבוע האם אפשר לטפל או לא. לצערנו, אין פתרון מהיר למצב של ברוקסיזם, איך ישנם דרכי התמודדות שיקלו על המצב. 

תלוי בגורמים לחריקת השיניים, בכל מקרה ניתן לטפל באופן שונה. כך או כך לרופאי השיניים יש את האמצעים להקל על התופעה ולכן כדאי תמיד להתייעץ.

ד''ר שרית בן שמן
ד''ר שרית בן שמן

מזמינה אתכם לחווית יישור שיניים שקוף איכותית ולא מתפשרת בטכנולוגיה המובילה בעולם Invisalign - עם מעל 20 שנות ניסיון והתמחות באורתודונטיה.

השאירו פרטים לקביעת פגישת ייעוץ ראשונית ליישור שיניים שקוף בהתאמה אישית הכוללת הדמיית התוצאה הסופית:

Violetta Jhirad
Violetta Jhirad
2023-06-27
Exelent in all ways
נוי טייץ
נוי טייץ
2023-06-27
רופאה מדהימה ,סבלנית, שווה לבוא לבדיקה ולשמוע אני מרוצה מאוד❤️💕
Dana sarel
Dana sarel
2023-06-24
מרפאה מדהימה! החיוך לא יורד לי מהפנים! מודה ממש על השירות החם💓😇
Mediterranean Sea Engineering
Mediterranean Sea Engineering
2023-03-20
איזו מרפאה מדהימה ! צוות מקצועי ואדיב. ממליצים בחום
efrat arnon
efrat arnon
2023-03-12
מרפאה נפלאה עם הצוות הכי מקצועי שיש!!!!! בתי בת ה14 מחייכת חיוך רחב ושיניה נראות מליון דולר. ממליצה בחום.
Danielle Stern
Danielle Stern
2023-03-10
צוות מדהים ומקצועי והמרפאה מדהימה!!!
Lia Strauss
Lia Strauss
2023-03-10
מרפאה מדהימה! צוות סופר מקצועי ונעים. ממליצה לכולם!
Sol morag
Sol morag
2023-03-10
כאחד שמפחד מרופאי שיניים הצוות ממש מרגיע ויוצר אווירה קלילה ונעימה. הגעתי עם חששות ויצאתי מרוצה גם מהחוויה וגם מהתוצאות.
צעד ראשון
לחיוך מושלם

מוזמנים להכיר אורתודנטיה מסוג חדש,
ולבוא ליהנות מחוויה מעצימה ואפילו ניתן להגיד כייפית!