צחצוח שיניים בעת טיפול אורתודונטי

אחת הסיבות המרכזיות שרופאי שיניים לא זוכים בתחרות "החביב שבמקצועות" היא שאנחנו מנדנדים למטופלים. בעיקר כשמדובר על צחצוח שיניים ושמירה על היגיינת פה. מטופלים מרגישים לא בנוח, ואנחנו מצידנו יודעים שחייבים להעיר בשביל לשפר. וגם לנו לא נוח. 

אז מדוע לנו לנדנד? למה זה כל כך חשוב? בפה יש מיליארדי חיידקים. חלקם טובים לנו ומשרתים אותנו, וחלקם האחר הוא רעיל ומסב נזק. חיידקים הם יצורים פשוטים אבל חכמים, והחוכמה שלהם מתגברת ככל שהם מתגבשים יחד לקבוצה. איך קוראים להתגבשות של חיידקים? פלאק. ועל הפלאק הזה אנחנו שמים עין ואחריו עוקבים. 

אז למעשה רופאי שיניים שמסתכלים בפה של המטופל הם שומרי הסף של הגוף כולו. חיידקים עלולים להתרבות ולהגיע למוח, ללב ולשאר איברים חיוניים. אז בואו נדלג רגע מעל משוכת המבוכה ונבין שמדובר בנושא חשוב.

אומרים שבחיים אין קיצורי דרך וזה נכון עוד יותר כשמדובר בבריאות שלנו. פלאק ירד מהשן עם צחצוח נכון ומוקפד. אין דרך לקצר את התהליך וככל שנשקיע יותר זמן כך נגיע לתוצאות טובות יותר. סיבים רכים של מברשת שיניים הם כמו מטאטא, שתפקידו להוריד שכבה בוצית מהשן. הבוץ הזה לא ירד בליטוף אחד של האזור, ואף לא בשני ליטופים. שכבת החיידקים עמידה דיה ולכן יש להשקיע זמן וחזרה על הפעולה באותו אזור. 

שימו לב, לא אמרנו לצחצח חזק. אמרנו זמן צחצוח ממושך יותר וחזרה על הפעולה. גם צחצוח מוגזם אינו רצוי. צחצוח אגרסיבי עלול להביא לנסיגה של החניכיים שעוטפות את השן. אם החניכיים נסוגות הן מכסות פחות את השן, והשן תהא רגישה יותר לקור, לחום, לטעם חמוץ וכולי. אז לכל אותם מטופלים שרוצים להספיק לצחצח מהר, לכל אותם מטופלים שמפצים על צחצוח חפוז של אתמול ומצחצחים באגרסיביות היום. מכל אלה נבקש שהצחצוח יהיה עדין ועקבי מבחינת משך הזמן הצחצוח. זה חשוב, זוכרים? 

צחצוח טוב הופך למאתגר עוד יותר כאשר מדובר על צחצוח בזמן טיפול אורתודונטי. הקוביות ששמים על השיניים ("גשר/ברזלים) "מחביאות" מאגרי רובד (פלאק) אותם צריך לאתר ולסלק ביסודיות. קשה אבל בהחלט אפשרי. הדרך הנכונה היא להוסיף תנועות סיבוביות עם המברשת סביב כל קובייה ("גשר/ברזלים") וכמובן להשקיע יותר זמן בצחצוח.

לשמחתנו, המערכות האורתודונטיות המתקדמות הן נשלפות (פלטות שקופות ליישור שיניים), ומאפשרות צחצוח קל ויעיל גם במהלך הטיפול האורתודונטי. בזמן טיפול של יישור השיניים לא אמורים לרדת ברמת ההיגיינה האורלית. 

כשתגיעו לביקור אצלנו במרפאה נבדוק את רמת הפלאק בפה, והאם הצלחתם במשימה מאז הביקור הקודם. נבדוק את השיניים ואת מראה החניכיים. נבחן את האזורים סביב כל השיניים ונסקור את כל אותם מקומות שקשה להגיע אליהם עם המברשת. 

אז רגע, האם שיניים צהובות הן שיניים מלוכלכות? לאו דווקא. יכול להיות שיש שיניים צהובות נקיות. מראה צהוב אינו בהכרח מצביע על פלאק שהצטבר. שיניים עשויות להיות צהובות מכוון שזהו הגוון הטבעי שלהן, כמו גוון של עיניים או צבע עור. שיניים גם יכולות להיות להראות צהובות מכוון שאיבדו עם השנים את השכבה החיצונית הלבנה שלהן והשכבה הפנימית שלהן היא הצהובה יותר נגלית לעין. 

ואיך נבדוק חניכיים? החניכיים הן שכבה של רקמה רכה העשירה בכלי דם. חניכיים שסובלות מנוכחות חיידקים, יבטאו דלקת. זאת אומרת שהן יהיו אדומות, נפוחות ורגישות למגע. הברשה קלה תגרום לכאב ולדימום. אז האם לוותר על צחצוח כי מדמם? לא, נבריש בעדינות כדי להסיר את השכבה החיידקית והדימום ככל הנראה ייפסק עם ריפוי הדלקת. החדשות הטובות הן שאין צורך באנטיביוטיקה. צחצוח טוב ויעיל יעשה את העבודה.

רבים שואלים אותנו אם יש חשיבות למברשת שיניים חשמלית והאם מי פה הם פתרון חליפי. לגבי מברשת חשמלית, אנחנו מאד בעד מכוון שהיא מסתובבת הרבה יותר פעמים על אותה שכבת פלאק. מצד שני נבקש להדגיש שגם את המברשת החשמלית, כמו גם את המברשת הרגילה, צריכים לדעת לכוון היטב ולהגיע למקומות האסטרטגיים ובעיקר למפגש שבין החניכיים לבין השן עצמה. זהו אזור שנוח לחיידקים להתחבא ולהצטבר בו. 

ומה לגבי מי פה? קיימים סוגים שונים- שטיפות פלואוריד, תמיסות אנטיספטיות, שטיפות רענון לטעם וריח טובים ועוד ועוד…  רופא השיניים ימליץ לכם על השטיפה המתאימה לכם.

 האם יש צורך לנקות גם עם חוט דנטלי ?חוט דנטלי חשוב מאוד כי הוא מגיע לאיזורים שהמברשת אינה מגיעה אליהם- אזורי השן הפונים אל השן הסמוכה. כמו הסיבים של המברשת גם החוט הדנטלי מבצע עבודה חשובה מאין כמותה בכך שמוריד את השכבה של החיידקים באופן פיסי. חוט דנטלי צריך להצמד לקיר פנימי של השן בצד אחד ואחר כך להצמד לקיר של השן השניה. חשוב להגיד שבמהלך טיפול יישור שיניים עם קוביות ("גשר"/ברזלים) לא ניתן להשתמש בחוט דנטלי. יש שיטות נוספות לניקוי בין השיניים, האורתודונט המטפל ינחה אותכם לגבי זה. בטיפול עם קשתיות שקופות כמובן אין בעייה. ניתן במהלך כל תקופת יישור השיניים להסיר את הקשתיות (הפלטות השקופות) ולהמשיך לנקות כרגיל.

מטופלת שלנו, שנקרא לה בשם תמר היא בחורה מקסימה ומלאת חיים. תמר היא מהסוג שטורף את החיים. היא עמוק ברוק כבד, בדעות נחרצות, בעגילים שונים ומשונים ובמגפיים שחורים שדרכו על מדרכות ברלין, אמסטרדם מוסקבה ובמועדונים החשוכים של הערים הללו.

תמר הגיעה אלינו, בת 24, עם כסף שחסכה ועם הרבה רצון טוב ליישר שיניים. היא התיישבה על כסא הבדיקה והסבירה שהגיעה למרפאה שלנו כי השיטה שלנו מתאימה לה בול. "למה הכוונה?" שאלנו. היא אמרה שבתור נערה עברה טיפול עם גשר מתכתי (ברזלים) אבל הפסיקה אותו לפני הזמן וזאת הסיבה שעכשיו השיניים צריכות יישור. "ולמה הפסקת לפני הסוף?" הסתקרנו. היא ספרה על רופא השיניים שלה, שלא הפסיק ללחוץ ולהכריח אותה לצחצח שיניים פעמיים ביום והיה נודניק גדול. הפעם היא רוצה טיפול שונה, כי בשיטה של היישור השקוף אין קוביות ואין גשר שנתקע בו אוכל.

אז מאד רצינו להיות באותו ראש כמו של תמר ורצינו מאד לזרום איתה, אבל נאלצנו להיות משביתי שמחות ובוקים (רופאי שיניים) והבהרנו חד משמעית: טיפול אורתודונטי לא סלחן לשיניים מלוכלכות. חמור מאד שבתהליך תזוזה של שיניים תהיה דלקת בחניכים. וזה כל היופי והיתרון של שיטת הטיפול בקשתיות השקופות, לעומת גשר תמידי על השיניים- הקשתיות יורדות ומאפשרות צחצוח וניקוי מלא של כל משטחי השן.

לסיכום, רופאי שיניים הם נודניקים. אבל יש סיבה.

ד"ר שרית בן שמן מתמחה ביישור שיניים למבוגרים ויישור שיניים לילדים. מוזמנים ליצור עימנו קשר לקבלת מידע על תהליך יישור שיניים.

ד''ר שרית בן שמן
ד''ר שרית בן שמן

מזמינה אתכם לחווית יישור שיניים שקוף איכותית ולא מתפשרת בטכנולוגיה המובילה בעולם Invisalign - עם מעל 20 שנות ניסיון והתמחות באורתודונטיה.

השאירו פרטים לקביעת פגישת ייעוץ ראשונית ליישור שיניים שקוף בהתאמה אישית הכוללת הדמיית התוצאה הסופית:

Violetta Jhirad
Violetta Jhirad
2023-06-27
Exelent in all ways
נוי טייץ
נוי טייץ
2023-06-27
רופאה מדהימה ,סבלנית, שווה לבוא לבדיקה ולשמוע אני מרוצה מאוד❤️💕
Dana sarel
Dana sarel
2023-06-24
מרפאה מדהימה! החיוך לא יורד לי מהפנים! מודה ממש על השירות החם💓😇
Mediterranean Sea Engineering
Mediterranean Sea Engineering
2023-03-20
איזו מרפאה מדהימה ! צוות מקצועי ואדיב. ממליצים בחום
efrat arnon
efrat arnon
2023-03-12
מרפאה נפלאה עם הצוות הכי מקצועי שיש!!!!! בתי בת ה14 מחייכת חיוך רחב ושיניה נראות מליון דולר. ממליצה בחום.
Danielle Stern
Danielle Stern
2023-03-10
צוות מדהים ומקצועי והמרפאה מדהימה!!!
Lia Strauss
Lia Strauss
2023-03-10
מרפאה מדהימה! צוות סופר מקצועי ונעים. ממליצה לכולם!
Sol morag
Sol morag
2023-03-10
כאחד שמפחד מרופאי שיניים הצוות ממש מרגיע ויוצר אווירה קלילה ונעימה. הגעתי עם חששות ויצאתי מרוצה גם מהחוויה וגם מהתוצאות.
צעד ראשון
לחיוך מושלם

מוזמנים להכיר אורתודנטיה מסוג חדש,
ולבוא ליהנות מחוויה מעצימה ואפילו ניתן להגיד כייפית!